Připravíme článek na téma je umělec podnikatel / podnikatel umělcem? Přistála mi nedávno na WhatsAppu zpráva od Petry.
Co?
No, budeme pomáhat s přípravou akce Ve středu na středu, tak by se to hodilo. 😉
V dubnovém newsletteru LitoHUBu (už je odebíráš?) jsme trochu nakousli tu první část. Ano, umělec je podnikatel. Takže musí ovládat nebo si umět zajistit i ty záludnější stránky umění/podnikání jako je třeba účetnictví nebo marketing. Když má štěstí, tak ho i tyhle práce baví, nebo najde jiného nadšence v coworku.
Platí ale i druhá část – je podnikatel umělcem? No, jasně. Dneska možná víc než kdy jindy. A netýká se to jen grafiků, architektek nebo machrů přes reklamu. Manažerkám, realiťákům, pojišťovákům, koučkám, fyzioterpeutům, švadlenám i všem dalším se kreativita hodí jakbysmet.
Kreativita = nápady = umění. Nebojte se vyčnívat.
Možná tě teď napadne, ale co když mě nic nenapadne? 😉
Tak to se neboj, pro kreativitu totiž nepotřebuješ speciální talent, je to dovednost, kterou se můžeme naučit. My všichni. Podle knihy Každý je na něco chytrý, kterou si můžeš půjčit v litoměřické knihovně, se zorientuješ v tom, co ti půjde nejlíp, a taky objevíš možnosti, jak se rozvíjet v oblastech, o kterých sis doteď možná myslel/a, že na ně „talent“ nemáš. (A vůbec nevadí, že je knížka určená starším dětem.)
Tuhle myšlenku podporuje i Tomáš Vachuda, který hned v úvodu svého článku na portálu Na volné noze říká:
„Kreativní blok neexistuje. Jakmile pochopíte, že kreativita není žádná magie, a sladíte se s prapůvodním kreativním procesem, otevřete bránu lavině nových nápadů.“
My jsme si v LitoHUBu s Tomášem povídali o jeho knize Časotvorba. Vzpomínáš?
Jo, je to ten chlapík, co z něj slova tryskají frekvencí minimálně deset za vteřinu. A podobně to má asi i s psaním ;-). Takže pozor, článek je opravdu dlouhý. Určitě ale stojí za to si ho přečíst celý.
Podle Tomáše má cesta k novému nápadu pět fází, z nichž žádnou nemůžeme vynechat. Jde ve svém textu do hloubky, předkládá konkrétní příklady, upozorňuje na „rizika“, odkazuje ke zdrojům. Hlavně ale ukazuje, že nám nepomůže čekat na tu správnou inspiraci či polibek múzy, ale že příchod nápadů můžeme sami ovlivnit. A to je přece skvělé, ne?
Přemýšlíš, proč je pro podnikání kreativita tak důležitá?
Vracíme se zase na začátek – protože nám může pomoct při marketingu. Ať pro tebe sebepropagace představuje noční můru nebo se v ní cítíš jako ryba ve vodě, v dnešní době je ulovení pozornosti klienta či zákazníka pořád složitější.
Možná už ses taky setkal/a s termínem ekonomika pozornosti, který vysvětluje, že v informačně přehlceném světě se spíš než racionálně rozhodujeme emocionálně. Podvědomě dáváme přednost tomu, co rezonuje s našimi přesvědčeními, i když to pro nás někdy může být nevýhodné nebo dokonce škodlivé. ☹️
O pozornost klientů/zákazníků/čtenářů/posluchačů (doplň si svoji cílovku) se vede nerovný boj. A pokud např. nemáme dost peněz na investice do reklamy, můžeme to vyvážit svým uměním. 🎨
V LitoHUBu kreativitu podporujeme.
Kateřina Minková